I serien “Study of Elements – Encounter” fra 2008 leger Hyun-Jin Kwak – og hendes uniformerede skolepiger – med lys og skygge.
Frem til 1. maj viser Peter Lav Gallery i København 14 værker af den svensk-koreanske fotograf Hyun-Jin Kwak. Storladne og hemmelighedsfulde fotografier, præsenteret i en stram ophængning, der indbyder til nysgerrig fordybelse.
Af Lars Pryds | Fra Kunstavisen nr. 03/2010
Hyun-JinKwak har de seneste år arbejdet med et projekt, hun har givet titlen “Girls in Uniform” efter det gennemgående motiv – piger i skoleuniformer. De teknisk og kompositorisk perfekt udførte billeder er fotograferet i Sverige og Italien og vises i formater fra 40×50 til 150×200 cm.
“Skolepigerne” er placeret i rum eller landskaber, fastfrosset i en bevægelse eller en positur. “Macondo 3” viser en forladt fabriksbygning med afskallede vægge og knuste ruder, og i vindueskarmen står to piger og skuer (længselsfuldt?) ud over et frodigt landskab. I “Agonist” har hundreder af uniformerede skolepiger taget opstilling langs indervæggen i en forladt silo, og en enkelt næsten overjordisk lysstråle rammer jorden midt i rummet.
Hyun-Jin Kwak bruger lang tid på at finde de rigtige “locations” til optagelserne, og når scenen er sat, placeres modellerne. Uanset om det er én eller mange modeller, fornemmer man, at kunstneren har været lige så meget instruktør som fotograf. Billederne har et filmisk præg, men det er film i super slow-motion. Der er en uudtalt mystik i motiverne – hvorfor står pigerne, hvor de står? Og uniformerne? Kwak har tidligere forklaret, at hun ikke ser uniformen som fysisk genstand, men som metafor for en mental tilstand. Vi bærer alle en slags uniform, mener Kwak, som en “ekstra identitet”. Måske derfor virker fotografierne dragende i deres storladne enkelhed – fordi vi kan genkende os selv?
Enkelte billeder har et strejf af humor – “Buried” viser en pige begravet i bøger, der er faldet ned fra hylderne i en lukket butik. På “Macondo 1” er to piger på vej hen over en bunke murbrokker, med retning mod en kæmpe bygning under nedrivning. Pigerne bærer på de velkendte blå IKEA-tasker – men hvad er der i taskerne? Er de fyldt med IKEA-konceptets prefabrikerede indretningselementer – som erstatning for de gamle faldefærdige bygninger?
Hvert enkelt værk vinder, jo mere man betragter det. Og den stramme ophængning gør det nemt at finde ro til at gå på opdagelse.
Peter Lav Gallery har ved flytningen fra Valby til det centrale København fjernet “Photo” fra det oprindelige navn, men har stadig fokus på fotografi. I et mindre rum vises en præsentation af Rosemaria Rex, der overfører sine fotografiske motiver til træ, porcelæn eller emalje. De syv værker har titlen “Det er sandt, at jeg ikke forlader mit hus”. Citatet er fra en novelle af Jorge Luis Borges, men kunne også være sagt af personen på et af Rex’s værker: Her er et foto af en person overført til en dørkarm, der er vokset sammen med sig selv og dermed spærrer for, at døren kan åbnes.
Peter Lav Gallery
Bredgade 25F, 1. sal (Skt Annæ Passage)
København K
Frem til den 1. maj 2010
Se mere om udstillingen på plgallery.dk