Der var pænt besøg, da Fifty/Fifty udstillingen åbnede i Odense, tirsdag den 29. januar. Herunder er et par fotos fra ferniseringen og fra udstillingen – som jeg selv synes er blevet lige, som jeg gerne ville have den. Der er nyt, der er gammelt, der er alt det indimellem – og dermed er den, som en af gæsterne sagde, en slags mini retrospektiv udstilling.
Selv om det er den tredje Fifty/Fifty-udstilling i anledning af min 50 års fødselsdag, er den ikke bare en kopi af de to første: Der vises adskillige billeder i Odense, som ikke var med på de to første udstillinger. Ikke mindst “design”-salen er en nyskabelse – de 15 rammer i formatet 100 x 70 cm med eksempler på plakater, magasinforsider, skriftdesign og illustration er samlet og monteret specielt til denne udstilling. Og så er der tegningerne i serien “Opbrud” – som aldrig tidligere har været udstillet, selv om de er tegnet i 1987. Det ER faktisk en verdenspremiere!
Læs også: Artist Talk og praktisk info om udstillingen
Tak til Filosoffen og dens personale for hjælp og godt selskab under ophængningen, liflig klavermusik fra underetagen og for tre fantastisk flotte udstillingsrum at præsentere mine værker i – og tak til hele vores fynske familie, der har bakket forrygende op om projektet.
Velkommen! – Den gyldne tone i ophængningen i “Store sal” var med til at trække folk ind i netop dén del af udstillingen. Eller også var det, fordi det var her, ferniseringsvinen var placeret … Foto: Eva Pryds
Stramt komponeret ophængning i “Store sal” – her fotograferet inden ferniseringsgæsterne ankom. Foto: LP
I hjørnet ud mod Filosofgangen og Søndergade/Sønder Boulevard ses det store “Venezia Viva” maleri til venstre og fire “Papkasse Pinups” collager og “Click! – When I Go Out …” malerierne til højre. Foto: LP
Læs også: Venezia Viva – om inspirationen fra vidunderlige Venedig
Eva Lone i den lille design-sal – foran plakater, magasinforsider og frit svævende eksempler på bøger, som jeg har tilrettelagt og illustreret – deriblandt fire årgange af SNDS’ “Best of Scandinavian News Design”-kataloget, samt Lisbeths “I anden position” og “Tekstile udtryk”. Foto: LP
Magasinforsider har måske ikke kunstnerisk appel umiddelbart, men der ligger seriøse designmæssige, fortælletekniske og kompositoriske overvejelser bag hver eneste forside, der bliver til. I tilfældet Berlingske Business Magasin er det 40 gange om året, for SNDS Magazine kun kvartårligt, altså fire numre om året. Foto: LP
I “Høje sal” har vi anbragt malerier, hvor farven er holdt i sort-hvid – og alle nuancerne indimellem. Her ses “4 håndtag og lidt ekstra i siderne” og “H+T” på bagvæggen, samt et udsnit af de 18 tegninger der blev plads til fra serien “Opbrud” på den lille halvmur. På vej ned i Høje sal hænger desuden seks blyantstegninger fra serien “Katharsis” fra 1990. Foto: LP
Læs også: Om “H+T”- og inspirationen fra Antoni Tàpies
At “Høje sal” er høj, ses tydeligt her, fotograferet fra afsatsen ovenover, hvor der er et godt kig ud over salen. De to høje glasdøre kan åbnes og skulpturgården udenfor tages i brug, når vejret og udstilleren er til det. Her er det både mørkt og koldt – og jeg har ikke lige en skulptur der kan stå udendørs. Faktisk har jeg slet ingen skulpturer … Foto: Eva Pryds
Lisbeth, mit livs redaktør, i Høje sal foran “Myrens Vej” (1987) og “Det Svenske E” (2012), som har fået navn efter det metal-stencil-bogstav, Eva Lone havde med hjem fra Sverige til mig. Foto: LP
Med “Pages of a Non-Existent Diary” i hånden byder jeg velkommen til Odense, selv om det jo egentlig er mig, der er gæst i byen – og i Danmarks smukkest beliggende udstillingsbygning. Desværre er det for tiden for koldt at sidde lige udenfor og kaste småsten i Odense Å, mens man nyder en god kop kaffe fra Filosoffens kunstcafé. De to malerier bag mig er “Redesign” (2009, 160 x 100 cm) og “12 Plustegn” (2007, 100 x 160 cm). Det sidstnævnte tages i bogen “Pages …” under kærlig behandling af Lise Seisbøll, der bygger en hel krimihistorie op ved at studere billedet indgående. Foto: Eva Pryds