To dages hyggeligt besøg hos gode venner på sydsiden af Lolland afrundedes med besøg i dag på Fuglsang Kunstmuseum, der viser en stor udstilling med den danske kunstner Sven Dalsgaard (1914–1999), i anledning af 100-året for hans fødsel.
Udstillingen breder sig fra museets særudstillingssal ud i den lange gang, der kiler sig ned mellem den faste samlings sale og ender i markerne ned mod Skejten, der har inspireret så mange af de lollandske landskabsmalere gennem tiden.
Bortset fra lige lovlig mange af Sven Dalsgaards markante “dannebrogs-malerier” er udstillingen et veldisponeret “bredspektret tværsnit af kunstnerens værkproduktion indenfor maleri, tegninger, grafik, skulptur, objektkunst og poesi”, som museet selv præsenterer ophængningen af de i alt ca. 120 værker. Deriblandt en håndfuld af et andet signatur-tema hos Dalsgaard, hans stole malet i hvide, blå og røde farver og bearbejdet på forskellig vis, fx “Stol med fjer” (se ill.). Der er skulpturer, digte, film mm. – og malerierne “Rød”, “Hvid” og “Sort” fra 1973-74 er til lejligheden hentet hjem fra hele tre forskellige samlinger. Godt arbejde.
Sven Dalsgaard blev født 29. maj 1914 i Vorup nær Randers, boede hele sit liv i Randers og døde her 22. januar 1999, 84 år gammel. I anledning af hans 80-års fødselsdag i 1994 havde jeg fornøjelsen af at besøge ham i hans atelier i Randers for at fotografere ham til et fødselsdagsinterview i Kunstavisen. Jeg tog tog toget fra Århus, gik fra stationen med mit gamle Nikon kamera over skulderen og fik en taget en hel rulle film (det var før digitalkameraerne) af en afslappet og imødekommende Sven Dalsgaard ved arbejdsbordet. Et af dem blev bragt i Kunstavisen nr. 4/94, hvor den ungdommelige 80-årige bl.a. fortalte Anne Birgitte Nørgaard om sin kunstneriske arbejdsproces:
“Det drejer sig om at åbne sin egen kasse, og se, hvad dén indeholder. Alle mennesker har en kasse med noget i, men ikke alle har mod på at bryde låget op.”
Færdig med at søge efter indholdet i kassen – og i livet og kunsten – blev Sven Dalsgaard aldrig. I hvert fald siger han senere i interviewet: “Det, der er noget af kunstens inderste væsen, det er, at man aldrig bliver færdig med det. Det er, at det stadig kan give én noget. Det bliver aldrig en selvfølge.”
I kataloget for den aktuelle udstilling, et digert bogværk på 200 sider med titlen “Sven Dalsgaard 100 år”, beskrives processen således: “Dalsgaard brugte sit eget liv som grundlag for den kunstneriske proces i en sådan grad, at hele hans produktion kan ses som led i en livslang kamp for erkendelse af sin egen eksistens”.
Det flotte udsnit af Sven Dalsgaards søgen efter kunstens inderste væsen kan ses på Fuglsang Museum til og med den 27. juli. Herefter flyttes udstillingen til Sven Dalsgaards hjemby Randers, hvor den vises på Randers Kunstmuseum fra 9. august 2014 til 4. januar 2015. Rigtig god fornøjelse!
www.fuglsangkunstmuseum.dk
www.randerskunstmuseum.dk