Mellem her og der, 2022
Teksten er håndskrevet med andefjerpen, kongepen og Antiktusche (Astoriabraun og Schwarz) fra Rohrer & Klingner Leipzig-Co., på håndlavet, kinesisk papir. Mellemlæg er industrielt fremstillet kardus og Rasch kalker-papir.
De tre digte er udvalgt fra en række haiku-digte skrevet i perioden 2017-2020, hvor jeg flere gange ugentlig stod tidligt op og kørte med tog fra Sakskøbing til København – og tilbage igen. Digtene kommer her:
1.
Vågner til spætter
Fasaner og de andre
Forårsfjerfugle (23. februar 2019)
2.
Rød sol bag fabrik
Næste stop Øster Tore-
by. Vinterhimmel (18. december 2017)
3.
Tusmørketog. Bro.
Storstrøm og forbindelsen
mellem her og der (27. juli 2018)
Bindtype: Håndsyet, hårdt overtrukket omslag Materialer: Håndlavet kinesisk papir, kardus, kalkerpapir, 3 mm syrefrit passepartoutkarton Format: 15 x 21 cm
Fail Until You Don’t #26 Special Ed., 2017-2020 Udvalgt i konkurrencen Årets Bedste Bogbind 2020, arr. af Forening for Boghaandværk. Udstilles på Det Kgl. Bibliotek i Den Sorte Diamant, København, fra 8. oktober 2020 Katalog til en separatudstilling i Galleri Art for Future med malerier/collager skabt under et legatophold (2017) i kunstnerboligen “ART56°” i Hvide Sande. Det oprindelige katalog, trykt i 60 nummererede og signerede eksemplarer, udgøres af de trykte ark. Omslagets overtræk samt de indsatte “dobbeltsider” består af håndrevne ark fra det afdækningspapir, der dækkede og beskyttede gulvet i kunstnerboligens atelier, mens de gengivne værker blev til. Bogen bliver dermed både en traditionel dokumentation af udstillingen og en taktil oplevelse af den kunstneriske proces.
Bindtype: Håndsyet, hårdt overtrukket omslag Materialer: 170 gram Silk, afdækningspapir, 3 mm syrefrit passepartoutkarton Format: 15 x 21 cm Tryk (oprindelige katalog): dkPRINT, Rødby
I julegave 2017 fik jeg en æske acrylfarver med bl.a. guld- og sølvfarver, som jeg ellers aldrig bruger. Her er der brugt en del sølv – og titlen refererer også til de filmstjerner, jeg tidligere har lavet hele serier af billeder om (Hedy Lamarr, Jean Harlow) – men også til det at lægge et lag af sølv hen over en billedflade.
Anulado, 2017
24 sider + omslag.
2,8 × 4,9 cm.
Et opbrugt nem-id-nøglekort klippet op, syet sammen med lædersnøre og limet ind i et omslag. Bogens titel er trykt i guldfarve med et gammelt gummistempel, fundet på et loppemarked vistnok i Spanien.
1–32, 2017
32 sider + omslag.
12,8 × 18,6 cm
Malerklatter, rester af spraylim, farvekridt og tusch. Afdækningspapir fra et arbejdsbord har fået nyt liv som sider i en bog. Siderne er fortløbende nummereret med et gammelt stempel, der automatisk tæller frem.
Den fyr er djævlen selv, 2017.
16 sider + omslag.
18,1 × 13,3 cm.
Den fyr er djævlen selv er en tegneserie (næsten) uden tegninger. Bogen er bygget over 16 sider fra en gammel tegneseriebog i sort/hvid, hvor siderne er overmalet med sort acrylfarve, så kun taleboblerne er tilbage. Der opstår en helt ny fortælling, når de spredte udsagn sammensættes i ny rækkefølge. Midteropslaget præsenterer den mandlige og den kvindelige hovedperson i næsten spejlet halvprofil – som de eneste tegninger, der er overleveret fra originalen.
ta, 2016
48 sider + forsats og omslag. Upagineret.
21,6 × 15,4 cm.
Fejlprint fra en plakat i A4-‘fliser’ – tonerpatronen gik død undervejs – genbrugt som sider i en ganske poetisk bog.
Lately, 2016.
Håndskrevet bog, 21,6 × 15,4 cm.
44 sider + 4 sider ‘forsats’ og omslag.
Et par Eagles-strofer kalligraferet over 44 sider med en vaskeægte andefjerpen og kinesisk tusch. Omslagets indvendige sider er karton, indfarvet med pink serigrafi-trykfarve i 1986.