Hjem » Blog

Det betydningsløses lyriske eksistens

Sven-Hauptmann_Collage-1968_47x39cm
Collagen i sin reneste form blev Sven Hauptmanns signatur. Affaldsmaterialer som papir fra plakater og reklametryksager sættes sammen og danner nye poetiske fortællinger. Collage, 1968. 47 x 39 cm. Foto: PR

 

Stor, flot udstilling med collagens mester i Museumsbygningen

Af Lars Pryds | Fra kunstavisen.dk

Hele fem rum en suite i den smukke gamle udstillingsbygning på Østerbro er i øjeblikket dedikeret til værker af Sven Hauptmann (1911–1984). Her vises en række af kunstnerens signatur-collager formet af afrevne plakater, men også skæve opstillinger i kasser, assemblager og skulpturer.

Sven Hauptmann havde collagen som sin primære udtryksform, ikke som en øvelse sideløbende med mere anerkendte og ‘finere’ kunstformer som fx oliemaleriet. Han leflede ikke for anerkendelsen, stræbte ikke efter pekuniær velstand men snarere efter den rigdom, der kommer af langsom og nænsom undersøgelse af det oversete, det uønskede, det betydningsløse.


Læs også: collagens egne klimaer

Både i det københavnske gadebillede og på lossepladser i Frankrig, hvor han boede 1950–1962, fandt Hauptman sit råmateriale: affaldstræ, metrobilletter, en ødelagt badmintonketscher, tændstikæsker, øl-etiketter, tagpap, plastic-dimser og plakatrester. Alt dette og mere til kan ses i værkerne på udstillingen, der omfatter i 120 værker fra 20 forskellige udlånere, samlet gennem halvandet år af Banja Rathnov Galleri & Kunsthandel i samarbejde med kunstnerens familie.

Poetiske øjebliksbilleder
Den tyske kunstner Kurt Schwitters (1887–1948) “råbte højt med affald” i sine collager i mellemkrigsårenes Tyskland. Hauptmann råber ikke. Han fortæller i et roligt, farveafstemt tonefald om nære oplevelser – som fotografering ved en familiefest (i en assemblage med brugte blitz-ampuller) – og om forelskede øjeblikke som i en collage med titlen “Erindring om en lørdag eftermiddag i en lille have i Pileallé. Min betagelse af din hånd og din blomstrede kjole”.

Det er billedpoesi skabt af ingenting – eller af noget, der ingenting er værd i traditionel forstand. Titlen til denne anmeldelse er lånt fra bogen “15 år i dansk kunst” (1976), hvori Øystein Hjort skriver, at en af hemmelighederne i Sven Hauptmanns værker er, at han viser os materialernes dobbelte identitet: “Det forkastede genindsættes i en sammenhæng og knytter nye forbindelser. Det betydningsløse får betydning, det intetsigende en lyrisk eksistens”.

Forgængelighedens vilkår
Den afdæmpede stemning skyldes for de ældste værkers vedkommende til dels, at de er gulnet med ynde. Sven Hauptmann var bevidst om, at de materialer, han (gen)brugte, var forgængelige, men fastholdt, at også dette forhold er en del af kunstens vilkår. Til Berlingske Aftenavis sagde han i 1969: “Collager er jo bare et stykke papir. Men papir er ikke så flygtigt som man tror. Og farverne er trykfarver. Ganske vist falmer de efterhånden, men det bliver ved med at være det samme billede”.

Sven Hauptmanns stoflige collager hænger smukt på de let krakelerede, hvidmalede lærredsvægge i Museumsbygningen, det er næsten som har værkerne fundet hjem. Det er en stemningsfuld og god oplevelse at bevæge sig gennem lokalerne og langsomt fornemme de skiftende universer i hvert enkelt værk.

23. april – 23. maj 2015
PAPIRPOESI
Sven Hauptmann
Collager 1953–1984
Museumsbygningen
Kastelsvej 18, 2100 København Ø
www.banjarathnov.com
Åben tirsdag–lørdag 12–16

.

Sven-Hauptmann_Museumsbygningen2015-2-low
Sven Hauptmanns collager og assemblager i smuk ophængning i Museumsbygningen, Kbh. Ø. Foto: Lars Pryds

 

De rustikke lærredsvægge i den gamle Museumsbygning på Østerbro er en perfekt baggrund for Sven Hauptmanns stoflige collager. Her en af slagsen på masonite fra 1978. Foto: Lars Pryds

 

Sven-Hauptmann_Collage-1962_35x21cm
Selv i collager med gamle bogstavskabeloner kunne Sven Hauptmann nære sig for at male videre – stofligheden fremkommer ved de fundne materialers egen kraft. Collage, 1962. 35 x 21 cm. Foto: PR

 

Rundt, rent og råt

Jens-Chr-Jensen_Assemblage_57x57x7cm_2015
Jens Chr. Jensen udforsker utrætteligt de æstetiske og spontane muligheder i cirklens form – her med overskårede stumper af fiberrør, komponeret til en næsten perfekt cirkel (assemblage, 2015. 57 x 57 x 7 cm). Foto: PR

 

Cirkulær asymmetri og rå perfektionisme – velkomponeret parløb i Galerie Pi

Af Lars Pryds | Kunstavisen nr. 4/2015

Jens Chr. Jensen har i mange år beskæftiget sig med cirklen. I 2013 opbyggede han på Vestjyllandsudstillingen i Tistrup et helt rum, som han kaldte “Cirkel varia” med et højt antal variationer af cirkler. Ved den lejlighed udtalte han, at han ikke rigtigt har “kunnet komme ud over det der med cirklen” – og man forstår hans fascination af denne grundform, der siden oldtiden har været betragtet som den mest perfekte af alle former og i mange kulturer været symbol for evigheden og den højeste grad af guddommelighed.

Det perfekte er til stede også her, hvor Jens Chr. Jensen viser værker skabt inden for de seneste to år. Men i cirklerne (og andre basale former som en kegle og en firtakket stjerne) rokker han ved symmetrien og perfektionismen. Dels ved at forskyde cirklens centrum, dels ved at opbygge værkerne af fundne materialer, registreret og hjembragt til atelieret.

Materialerne er industrielt fremstillede ledningstumper, bobspil-brikker, opskårede fiberrør eller metalplader, og de fleste er slidte, rustne eller på anden måde mærkede af brug eller af langvarige ophold i hårdt vejr. Jens Chr. Jensens kærlighed til det oversete og det forgængelige er tydelig, og med stor sikkerhed forlænger han levetiden for de kasserede materialer ved at give dem nyt liv i værkerne, så de måske – ved cirklens kraft – kan holde helt til evigheden.

Rå flader i balance
I Karin Ohlsens hjemland Tyskland er denne udstillings titel “Nicht ganz rund” et udtryk, man bruger om noget, der ikke er helt i orden. Hendes oliemalerier har samme rå taktilitet som Jens Chr. Jensens indsamlede materialer, men Karin Ohlsen har selv frembragt det “uperfekte” udtryk ved at bearbejde lærrederne med adskillige lag maling, der har fået lov at sætte sig som grove strukturer i fladen.

Motiverne er enkle – objekter som huse, møbler eller mennesker placeret i monokrome flader, flere steder indskrevet i en ujævn oval eller en skæv cirkel. Man kan lede efter det genkendelige i motiverne eller lade sig begejstre af den usædvanlige og stærke kontrast mellem den rå penselføring og den stramme komposition. Nok søger Karin Ohlsen det uperfekte – “tingene er mere interessante, når de ikke er helt i orden” – men samtidig er harmonien på det enkelte lærred udtalt – enkelte steder balanceret på plads af kunstnerens karakteristiske signatur.

Omkring 15 værker af hver kunstner præsenteres i en stram ophængning, hvor de enkelte værker får både rum og plads. En flot udstilling med to yderst forskellige kunstnere, der passer sammen.

10. april – 9. maj 2015
Nicht ganz rund
Karin Ohlsen og Jens Chr. Jensen
Galerie Pi
Borgergade 15 D
1300 København K
www.galeriepi.dk

 

Karin-Ohlsen_Nr-956_60x50cm_2015
Karin Ohlsen giver ikke sine malerier titler, kun numre. Dette er nr. 956 (olie på lærred, 2015. 60 x 50 cm). Derimod er hun ophavskvinde til udstillingens titel: “Nicht ganz rund”. Foto: PR

 

Karin Ohlsen: Nr. 783, 2015. Olie på lærred, 120 x 140 cm. Foto: PR
Karin Ohlsen: Nr. 783, 2015. Olie på lærred, 120 x 140 cm. Foto: PR

ÅV15 – besøg Østerbros kunstnere i weekenden

AAV15_86x75mmKunst2100

Vil du se, hvordan en kunstner arbejder? Så er muligheden der i denne weekend 25.-26. april, hvor der er Åbne Værksteder på Østerbro. 27 kunstnere byder indenfor på i alt ti forskellige adresser og er klar til at vise både færdige værker og skitser frem – og til at snakke med de besøgende om det kunstneriske arbejde og ideerne bag.

Arrangør er Kunst2100, hvis bestyrelse jeg har fornøjelsen af at være formand for. For 11. år i træk går medlemmer af Kunst2100 i dialog med publikum ved at invitere indenfor til et sjældent kig i “maskinrummet” på atelierer og værksteder. Selv deltager jeg ikke i år, men Lisbeth har lånt et hjørne hos Troldanden i Hobrogade 10, hvor hun vil vise sine Tekstile Smykker og præsentere bogen af samme navn. Bogen kan du læse mere om her.

Download folderen med kort over de ti værksteders placering – alle inden for gå-afstand – eller hent et eksemplar på et af de to Østerbro-biblioteker, hos bageren eller andre udvalgte steder i bydelen. På gensyn lørdag eller søndag – der er åben begge dage kl. 11–17.