Hjem » Blog

Efter Fifty/Fifty

Fifty/Fifty projektet er nu officielt afsluttet. Den tredje og sidste udstilling – i Kunstbygningen Filosoffen i Odense – blev pillet ned i søndags, men bogen Pages of a Non-Existent Diary (projektets fjerde ‘ben’) kan stadig købes både ved bestilling her fra siden samt i Galleri Lisse Bruun. I galleriet havde vi jo fornøjelsen at præsentere bogen ved udgivelsen på den første Fifty/Fifty-udstilling i august.

Andet stop på turneen var KunstCentret Silkeborg Bad, hvor vi i ‘Langsalen’ opbyggede en – synes vi selv – velfungerende helhed og fik fine anmeldelser af både udstilling og bog – bl.a. fem stjerner af seks mulige i Midtjyllands Avis!

Sidste stop var som nævnt i eventyrets by Odense – hvor de tre sale i Filosoffen bød på den største sammenhængende udstilling nogensinde med mine arbejder. Omkring 900 gæster lagde vejen forbi de tolv dage, udstillingen var åben, hvilket vist er et meget pænt besøgstal, sådan en vinterkold februar. Betydeligt færre, men til gengæld oprigtigt interesserede, mødte frem til de to Artist Talks og fik lidt at høre om baggrunden for både projektet, bogen og udstillingen.

Næste arrangement i kalenderen er Kunst2100’s Åbne Værksteder den 20.-21. april, hvor LIsbeth og jeg begge deltager; mere om det senere. På gensyn!

Fifty-Fifty-plakater

En uge mere i Filosoffen

Søndag den 10. februar er sidste chance for at se udstillingen Fifty/Fifty i Kunstbygningen Filosoffen i Odense. Der er åbent hver dag indtil da – fra tirsdag til søndag, alle dage kl. 11-17. Lisbeth vil være i Filosoffen alle dage det meste af tiden; selv er jeg der først på søndag – men kl. 14.30 vil der være en officiel introduktion på falderebet i form af en Artist Talk, der varer ca. en halv time. Se programmet på pryds.com/filosoffen

Når udstillingen lukker og slukker kl. 17 er Fifty/Fifty-projektet foreløbig afsluttet – én bog og tre udstillinger præsenteret, som fejring af min 50 års fødselsdag. Bogen lever videre og kan fortsat købes på pryds.com/bestil – udstillingerne ses aldrig igen, i hvert fald ikke i dén udformning. Så her er lige endnu en lille stribe billeder fra Odense. Kom og se dem i virkeligheden:

Filosoffen_1626low

Filosoffen_1611low

Filosoffen_1655low

Filosoffen_1662low

Filosoffen_1673low

Filosoffen_1700low

Filosoffen_1640low

Filosoffen_1639low

Filosoffen_1692low

Malerier, collager, magasinforsider, plakater, bøger, og originaltegninger til skriftdesign. Alt dét kan du se i Kunstbygningen Filosoffen, Odense, indtil på søndag klokken 17. (Foto: Lars Pryds)

Fifty/Fifty Fyn er åbnet

Der var pænt besøg, da Fifty/Fifty udstillingen åbnede i Odense, tirsdag den 29. januar. Herunder er et par fotos fra ferniseringen og fra udstillingen – som jeg selv synes er blevet lige, som jeg gerne ville have den. Der er nyt, der er gammelt, der er alt det indimellem – og dermed er den, som en af gæsterne sagde, en slags mini retrospektiv udstilling.

Selv om det er den tredje Fifty/Fifty-udstilling i anledning af min 50 års fødselsdag, er den ikke bare en kopi af de to første: Der vises adskillige billeder i Odense, som ikke var med på de to første udstillinger. Ikke mindst “design”-salen er en nyskabelse – de 15 rammer i formatet 100 x 70 cm med eksempler på plakater, magasinforsider, skriftdesign og illustration er samlet og monteret specielt til denne udstilling. Og så er der tegningerne i serien “Opbrud” – som aldrig tidligere har været udstillet, selv om de er tegnet i 1987. Det ER faktisk en verdenspremiere!

Læs også: Artist Talk og praktisk info om udstillingen

Tak til Filosoffen og dens personale for hjælp og godt selskab under ophængningen, liflig klavermusik fra underetagen og for tre fantastisk flotte udstillingsrum at præsentere mine værker i – og tak til hele vores fynske familie, der har bakket forrygende op om projektet.

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Eva Lone Tolstrup PrydsVelkommen! – Den gyldne tone i ophængningen i “Store sal” var med til at trække folk ind i netop dén del af udstillingen. Eller også var det, fordi det var her, ferniseringsvinen var placeret … Foto: Eva Pryds

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Lars PrydsStramt komponeret ophængning i “Store sal” – her fotograferet inden ferniseringsgæsterne ankom. Foto: LP

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Lars PrydsI hjørnet ud mod Filosofgangen og Søndergade/Sønder Boulevard ses det store “Venezia Viva” maleri til venstre og fire “Papkasse Pinups” collager og “Click! – When I Go Out …” malerierne til højre. Foto: LP

Læs også: Venezia Viva – om inspirationen fra vidunderlige Venedig 

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Lars PrydsEva Lone i den lille design-sal – foran plakater, magasinforsider og frit svævende eksempler på bøger, som jeg har tilrettelagt og illustreret – deriblandt fire årgange af SNDS’ “Best of Scandinavian News Design”-kataloget, samt Lisbeths “I anden position” og “Tekstile udtryk”. Foto: LP

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Lars PrydsMagasinforsider har måske ikke kunstnerisk appel umiddelbart, men der ligger seriøse designmæssige, fortælletekniske og kompositoriske overvejelser bag hver eneste forside, der bliver til. I tilfældet Berlingske Business Magasin er det 40 gange om året, for SNDS Magazine kun kvartårligt, altså fire numre om året. Foto: LP

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Lars Pryds I “Høje sal” har vi anbragt malerier, hvor farven er holdt i sort-hvid – og alle nuancerne indimellem. Her ses “4 håndtag og lidt ekstra i siderne” og “H+T” på bagvæggen, samt et udsnit af de 18 tegninger der blev plads til fra serien “Opbrud” på den lille halvmur. På vej ned i Høje sal hænger desuden seks blyantstegninger fra serien “Katharsis” fra 1990. Foto: LP

Læs også: Om “H+T”- og inspirationen fra Antoni Tàpies

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Eva Lone Tolstrup PrydsAt “Høje sal” er høj, ses tydeligt her, fotograferet fra afsatsen ovenover, hvor der er et godt kig ud over salen. De to høje glasdøre kan åbnes og skulpturgården udenfor tages i brug, når vejret og udstilleren er til det. Her er det både mørkt og koldt – og jeg har ikke lige en skulptur der kan stå udendørs. Faktisk har jeg slet ingen skulpturer … Foto: Eva Pryds

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Lars PrydsLisbeth, mit livs redaktør, i Høje sal foran “Myrens Vej” (1987) og “Det Svenske E” (2012), som har fået navn efter det metal-stencil-bogstav, Eva Lone havde med hjem fra Sverige til mig. Foto: LP

Fernisering Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Eva Lone Tolstrup PrydsMed “Pages of a Non-Existent Diary” i hånden byder jeg velkommen til Odense, selv om det jo egentlig er mig, der er gæst i byen – og i Danmarks smukkest beliggende udstillingsbygning. Desværre er det for tiden for koldt at sidde lige udenfor og kaste småsten i Odense Å, mens man nyder en god kop kaffe fra Filosoffens kunstcafé. De to malerier bag mig er “Redesign” (2009, 160 x 100 cm) og “12 Plustegn” (2007, 100 x 160 cm). Det sidstnævnte tages i bogen “Pages …” under kærlig behandling af Lise Seisbøll, der bygger en hel krimihistorie op ved at studere billedet indgående. Foto: Eva Pryds

Filosoffen indtaget

I dag flyttede vi til Odense. Eller i hvert fald ind på Filosoffen med en ordentlig stak billeder. De fleste er hængt op, men der mangler lige en stribe tegninger, som stadig ligger på gulvet og venter på at komme på plads i morgen tirsdag. Det når vi forhåbentlig inden der er fernisering kl. 17. Udstillingen hænger til og med den 10. februar.

Læs mere om udstillingen på pryds.com/filosoffen

Her er et par glimt fra ophængningen i dag.

Ophængning Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Eva Lone Tolstrup Pryds Første billede er oppe at hænge: “609-610” fra 1988. Foto: Eva Pryds.

Ophængning Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Eva Lone Tolstrup Pryds “Gul Mur” fra 1987 er en triptykon (140 x 300 cm), og da jeg havde glemt trælisterne, der normalt holder de tre lærreder sammen som ét maleri, måtte vi improvisere og afmontere rammen på et af de malerier der ikke kom op at hænge. God idé, Eva Lone! Her er kunstneren himself i gang med hæftepistolen. I baggrunden “Det Orange T”, 2012 (140 x 100 cm). Foto: Eva Pryds.

Ophængning Fifty/Fifty i Filosoffen, Odense. Foto: Eva Lone Tolstrup PrydsSimon tager mål til maleriet “Det Svenske E” (200 x 140 cm), der kom godt op at hænge på en af de gode vægge i Høje Sal. Foto: Eva Pryds.

Docken 2013 er åbnet

Docken2013_1276lowKøbenhavns kulturborgmester Pia Allerslev (V) var glad for at komme ind i varmen i dag på Kulturkajen Docken, hvor hun holdt åbningstalen for Kunst2100’s anden udstilling. Ikke kun, fordi der var bidende koldt udenfor dér ved vandet i Nordhavnen, men også på grund af de mange udstillede værker, som gør, at “man ikke kan undgå at blive varm i hjertet, varm i kinderne”, som hun formulerede det.

Pia Allerslev havde smuglæst i udstillingskataloget og havde også nået en runde på udstillingen inden talen. Hun fandt, at Kunst2100 har noget ganske unikt: “I er mangfoldige i en grad, man desværre ikke ser ret mange steder. Og så er I åbne, alle kan være med – bare man opfører sig ordentligt. Det er en fin lille detalje at få med,” sagde hun med henvisning til de yderst lempelige regler for optagelse som medlem i Kunst2100, som er omtalt i årets katalog.

Som tak for ordene fik Pia Allerslev – i stedet for en blomst eller en flaske vin – af Kunst2100’s formand, Anne-Lise Pragner, overrakt et eksemplar af Ulla Hansens bog “Fortællinger Digte Malerier” samt et eksemplar af min bog “Pages of a Non-Existent Diary”. Søndag kl. 14 fortæller jeg fra samme scene om bogens tilblivelse, og læser nogle ganske korte uddrag af bogen, der kan købes på udstillingen – endda til særpris.

Docken_1251lowInden borgmesteren officielt åbnede udstillingen, var der musikalsk underholdning med Rune Skov Thomasen på klaver, og Ulla Hansen, som udstiller på stand 17, læste en lille julehistorie fra bogen “Fortællinger Digte Malerier”, som udkom netop i dag. På billedet herover ses Ulla bag et par af Elna Christiansens bronceskulpturer, der er udstillet lige foran scenen.

Docken2013_1227lowHer er Lisbeths og min stand – en 10,80 m lang væg (3,60 m i højden) – i den lidt mørke ende af hallen. Heldigvis er der spotlamper, der oplyser det meste af pladsen, og vi har været forudseende nok til at medbringe primært lyse værker. Så vi er egentlig godt tilfredse med stand 42 og 43, selv om vi ikke har udsigt over Øresund. Til gengæld er det lige ved siden af baren 🙂 Efter at have delt dørskilt i snart 30 år deler vi også stand her, og har tilladt os at blande vores værker. Det gav lidt forvirring, da nogle af de første gæster ikke kunne få katalogets grundplan til at passe. På gensyn i Docken!

Udstillingen er åben søndag fra 11-17. Se mere info på www.kunst2100.dk