Hjem » Blog

Så Docker vi med Kunst2100

Godt og vel et halvt hundrede kunstnere fra Østerbro indtager i weekenden Docken – på foreningen Kunst2100‘s anden udstilling i Københavns Hawaii. Nåja, det er mest udenfor, det ligner en badeferie; indenfor er der tale om store, rå beton-haller med masser af plads til malerier, skulpturer, tekstilkunst og smykker. Udover Kunst2100 har også kunstner-sammenslutningen Grønningen forelsket sig i denne herlige udstillingsmulighed, så vi skiftes til at være kunstens budbringere på Nordhavnen.

I modsætning til Grønningen er medlemskab af Kunst2100 åben for alle – blot skal man have et tilhørsforhold til Østerbro – og derfor er der på udstillingen noget for en hver smag og enhver pengepung, for nu at bruge en gammelkendt kliché. No offense – det er bare en anden foreningsmodel. På vores seneste udstilling lagde flere tusinde mennesker vejen forbi Docken, og det håber vi naturligvis på sker igen i denne weekend.

Se også: Disse Østerbrokunstnere udstiller i år 

Udover de mange stande med udstillinger er der flere gode ting på det officielle program. Der er musikalsk underholdning begge dage kl. 13; der er officiel åbningstale ved kulturborgmester Pia Allerslev (V) lørdag kl. 15; og der er hele to bogpræsentationer i cafeen – lørdag kl. 14 er det Ulla Hansen, der udgiver bogen “Fortællinger Digte Malerier”, søndag kl. 14 fortæller yours truely, Lars Pryds, om bogen “Pages of a Non-Existent Diary” og dens tilblivelse. Vel mødt til både det ene og det andet!

stand 42 og 43 (standoversigt og det komplette program kan ses på pryds.com/docken13 ) finder du os: Lisbeth og Lars. Med et velovervejet udpluk af nye værker og masser af information om, hvad der sker i vores virkelighed i 2013. Lisbeth har for eksempel netop færdiggjort en lille serie smukke og ret rå collager – herunder er et par af dem. Kom og se dem i virkeligheden. På glad gensyn!

Lisbeth Tolstrup: Collage, 2013. 25 x 25 cm. Lisbeth Tolstrup: Collage, 2013. 25 x 25 cm.Lisbeth Tolstrup: Collage, 2013. 25 x 25 cm.Lisbeth Tolstrup: Collage, 2013. 25 x 25 cm.

Planen er klar – til Filosoffen

Salig Asger Jorn sagde en gang noget i retning af, at “dét at lave en udstilling er som at lave et helt nyt billede”. Og nu begynder billedet for alvor at tegne sig til udstillingen i Filosoffen – efter nogle dage med indramning og roden rundt på lageret efter lige nøjagtig den rigtige kombination af malerier, collager og eksempler på grafisk design.

Skitsen til placering af værkerne på plantegningen af de tre smukke sale er næsten færdig-gennemarbejdet – og desværre er der ikke helt plads til så meget, som jeg havde regnet med. Men så bliver det forhåbentlig et stramt, veldisponeret udvalg, der kommer op at hænge. Her er et par smugkig på, hvad planen er, og hvad der er på vej til Odense.

Filosoffen_1194-low

Jeg havde egentlig tænkt mig at bygge en skala-model i pap af hele Filosoffen – men der var simpelthen ikke tid nok. Denne mini-udgave er dog næsten troværdig – her er det Store sal, der er tegnet i 1:100 (hver væg er ca. 11 meter lang). Det tredelte maleri i baggrunden på venstre væg er “Gul Mur” fra 1987; til venstre for det fire små malerier ved siden af “7F” fra 2009. Kom og se dem i virkeligheden!

Filosoffen_1190-low

Den samlede plan over Filosoffen, som jeg forestiller mig disponeringen (i hvert fald lige nu): Øverst til venstre er det Store sal, som rummer de store malerier og de farverige, frække collager; lige under den gule blyant Høje sal, som bliver holdt i sort-hvid – bl.a. med 24 blyantstegninger fra 1987, som aldrig har været udstillet før. Endelig nederst i billedet Lille sal,  som i ‘mine’ 14 dage bliver en grafiksal – her kommer nemlig et udvalg af de mange plakater, bøger og magasiner jeg har designet gennem årene – og tre plancher med originalmateriale fra udviklingen af mine sjove skrifter.

Filosoffen_1179

Plakater, magasinforsider og originale skitser til skriftdesign står klar sammen med malerier og collager. Og eftermiddagssolen kaster sit klare lys på det hele gennem de vinduer, som jeg heller ikke har tid til at pudse for tiden …

Filosoffen-udstillingen på skinner

Filosoffen-skilt

I dag er der nøjagtig tre uger til den tredje og foreløbig sidste i rækken af Fifty/Fifty-udstillinger åbner – i Kunstbygningen Filosoffen i Odense. Vi har fået trykt en ordentlig bunke invitationskort og er i fuld gang med at forberede omdeling af dem bl.a. på cafeer mv. i Odense i de kommende uger. Send mig en mail, hvis du vil have en håndfuld at dele ud af til dine kunstinteresserede venner og bekendte – der skulle jo gerne være fuldt hus tirsdag den 29. januar! Ferniseringen er kl. 17-19. Hvis du hellere bare vil have en mail med invitationen, så tilmeld dig vores nyhedsbrev på pryds.com/news

Vi har også programsat to Artist Talks – lørdag den 2. og søndag den 10. februar, begge dage kl. 14.30 – her vil jeg give en lille rundvisning i de tre udstillingssale og fortælle om udvalgte billeder og om bogen “Pages of a Non-Existent Diary”, som naturligvis kan købes (og signeres) ved samme lejlighed.

Udstillingen bliver min største separatudstilling hidtil, og vi bygger de tre sale i Filosoffen op så de har hver sit tema. I disse dage prøver jeg at få overblik over, hvad der skal hænge på hvilke vægge i den flotte kunstbygning, der i øvrigt har en af Danmarks smukkeste beliggenheder lige ved Odense Å. Udvalgte værker i udstillingen vil blive markeret med en QR-kode, som man kan scanne og læse ekstramateriale om fx processen eller ideen bag værket. Se meget mere om udstillingen på pryds.com/filosoffen

To dage i Docken med Kunst2100

Både Lisbeth Tolstrup og Lars Pryds er med, når Kunst2100 indtager Kulturkajen Docken lørdag-søndag den 26-27 januar 2013. I alt 52 kunstnere udstiller i den enorme, rå hal, og der vil være noget at se på for både enhver smag og enhver pengepung – for det hele er naturligvis til salg! Kom og få en snak med kunstnerne, som selv passer udstillingsstandene.

I udstillingens katalog, som du kan bladre i herunder, kan du se årets udstillere, læse om foreningen Kunst2100 og se det samlede program for weekenden. Blandt andet åbnes udstillingen officielt af Københavns kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev (V) lørdag kl. 15.00, og søndag kl 14.00 fortæller Lars Pryds om sin anmelderroste bog, “Pages of a Non-Existent Diary” ved et arrangement i cafeen på Docken.

Som en særlig gestus til dem, der ikke er i bil, på cykel eller gåben, stiller Kunst2100 gratis bustransport til rådighed begge dage – med afgang kl. hel fra hjørnet af Herninggade og Århusgade (tæt ved Nordhavn Station) – og retur kl. halv fra Docken. Se kortet herunder eller i kataloget. På gensyn i Docken den 26-27 januar!



Sådan finder du vej til udstillingen:
Find vej til Kunst2100 på Docken

Kunst2100_Docken2013

BEST news design 2012? (+ a little type info)

It’s time to find your best news designs, created and published in 2012. SNDS is now calling for entries to the Best of Scandinavian News Design awards. The deadline for submitting entries for both the online and the print competition is January 28, 2013.

Last year SNDS introduced the new “Scandinavia’s Best Designed Newspaper” award – this year there will also be a “Scandinavia’s Best Designed Online Media”, chosen from all the entries submitted. So what are you waiting for? Go find those great pages and urls and apps and other examples of visual journalism that you created last year – and be a winner!

Best 2013

This year, I designed the cover of the competition booklet with a simple composition using the letters of the word BEST. The four different typefaces used signals the variety of the competition – from the good old printed newspaper (B) and the bold use of geometric magazine design (e) to the many digital possibilities of the online categories (S) and the typewriter font (T) representing the reader  – as this kind of type often is used in comments or on opinion pages.

The B is AT Our Bodoni Light which was released in 1989 and attributed to Massimo Vignelli (1931– ) after Giambattista Bodoni’s (1740–1813) design. Bodoni and other ‘modern’ typefaces like Didot appeared in the 1790ies introducing an extreme contrast between the fine strokes and the heavy stems of the letters. A very popular font for books for centuries, Bodoni was also many newspapers’ choice for headlines in the middle of the twentieth century (and still is in some places of the world). The light version used here was Morgenavisen Jyllands-Posten’s headline for feature sections up until as late as 2001, when Mario García and yours truely replaced it with Stone Serif.

The e is Avenir Black designed by Adrian Frutiger and released by Linotype-Hell AG in 1988. The design is based on two earlier sans serif typefaces, Erbar and Futura. Avenir is unusual in that it has weights that are similar, but each is designed for a different purpose. Avenir has been and still is used in magazines as well as in the identity for the city of Amsterdam – and Apple uses Avenir for its Maps app and some Siri screens in iOS 6.

The S is a blown up version of Lucida Grande as used on screen in the address field of my web browser. Lucida Grande a humanist sans-serif typeface, member of the Lucida family designed by Charles Bigelow and Kris Holmes. It has been used throughout Mac OS X user interface since 1999, as well as in Safari for Windows up to 2009. The two weights of this typeface are Regular and Bold, both included in Mac OS X and Safari.

The T is Berlingske Typewriter Light the newcomer of the four, designed by Jonas Hecksher from the Danish type foundry e-Types for the relaunch of Denmark’s oldest newspaper Berlingske in January 2011. The Berlingske family includes Serif (6 styles), Sans (7 styles), Text (3 styles), Typewriter (3 styles), as well as a special Berlingske Dingbats font with logo treatment for editorial and commercial use. In May 2012 e-Types was awarded Gold at the Danish Creative Circle Awards in the Editorial Design category, for the font family and the redesign of the Berlingske nameplate.

The Best of Scandinavian News Design competition is organized by SNDS – Society for News Design Scandinavia – in cooperation with the four publishers’ associations: Danske Dagblades Forening (Denmark), Mediebedriftenes Landsforening (Norway), Sanomalehtien Litto (Finland), and Tidnings­Utgivarna (Sweden). The competition is open to all media in the Nordic countries, including Iceland and the Faroe Islands.
More info on snds.org/best