Hjem » Blog

Verdensklassefoto – x2

To udstillinger med fotografi i verdensklasse kan i øjeblikket ses i København. Den ene er et livsbekræftende portræt af en evigt eksperimenterende kunstner, den anden er på grænsen til deprimerende. Men billederne er fremragende.

Verdens bedste
Den sidste først: Pressen i JP/Politikens Hus viser årets udgave af den traditionsrige World Press Photo (WPP) – verdens bedste pressefotos, udvalgt blandt flere end 100.000 indsendte bidrag. De prestigefulde priser i WPP er blevet uddelt siden 1955, og det er billeder af krig, offentlige hængninger, naturkatastrofer og menneskelig ulykke, der dominerer udstillingen. Med andre ord – det er virkeligheden og de store omvæltninger i verden, vores generations bedste fotografer skildrer, udsendt af nyhedsbureauer og -medier. Det skal de selvfølgelig.

Men: Man kan alligevel ikke lade være med at blive en lille smule deprimeret af at se så mange billeder af død og ødelæggelse. Selv de “positive” kategorier som fx “Hverdagsliv” skildrer Cover for SNDS Magazine 2-2012fortabte sangere et fjernt udsted i Rusland, nøjsomme skovture i skyggen af atomkraftværker eller amerikanske familier, der sættes på gaden, fordi de ikke magter at betale husleje. Der er dog positive oplevelser imellem; flotte sportsbilleder, storslåede naturbilleder og vores egen danske Lærke Posselt, der vandt 1. prisen i kategorien “Portræt” med det fine billede af skuespilleren Mellica Mehraban, som vi havde fornøjelsen at sætte på forsiden af SNDS Magazine nr. 2 i år.

Måske er det rimeligt nok primært at hædre de fotografer, der sætter livet på spil i krigszonerne, i demokratiets og nyhedsformidlingens navn, frem for dem, der bliver hjemme og trygt skildrer ufarlige situationer. Jeg ved det faktisk ikke rigtigt. Men måske er det mest deprimerende i virkeligheden, at netop virkeligheden er så ond.

 

Edward Steichen: “Nocturne – Orangerie Staircase”, 1910. Stemningen er mørk, men idyllerisk, på trappen op mod Versailles-slottet. Foto: Edward Steichen/Det Kongelige Bibliotek.

Edward Steichen – et livsværk
Det Nationale Fotomuseum i Diamanten viser en stilfærdig og veltilrettelagt udstilling med fotografen Edward Steichen (1879-1973). Steichens historie falder næsten sammen med fotografiets egen historie – og han var på flere områder en pioner i udforskningen af de teknikker og billedmæssige udtryk, det nye medie gav mulighed for i begyndelsen af det 20. århundrede, og han har inspireret mange senere fotografer.

Steichens betydning for de senere generationer er ikke blot en løs påstand fra Det Nationale Fotomuseums side – den dokumenteres på forbilledlig vis med ophængninger af værker fra museets egen samling, hvor man kan se inspirationen – som supplement til Steichens egne fotografier. Blandt fotograferne kan nævnes Sally Mann, Richard Avedon og Henri Cartier-Bresson.

Udstillingen er opdelt i fem temaer, der samtidig stort set er en kronologisk gennemgang af Steichens karriere. De tidligste fotografier er drømmeagtige gengivelser af landskaber og nøgenmodeller – Steichen er oprindelig også uddannet maler – skabt i en stilart, der blev kendt som ‘piktoralisme’. Her bruges maleriske teknikker for at få fotografiet til at ligne billedkunst, således at det kunne blive anerkendt som kunsterisk udtryk på linje med fx maleriet.

I 1923 blev Steichen ansat ved Condé Nast-magasinerne Vogue og Vanity Fair. Allerede i 1911 havde han fotograferet og fået trykt (i magasinet Art et Décoration) et billede, der regnes for verdens første moderne modefotografi, men det blev hans portrætter og modefotos til Vogue og Vanity Fair, der dannede skole. Mange af dem kan ses på denne udstilling.

Mennesker er i det hele taget det motiv, der optager Steichen mest, og da han i perioden fra 1945 til 1962 var leder af fotoafdelingen på Museum of Modern Art var han bl.a. manden bag den berømte udstilling The Family of Man (1955), som de følgende år blev vist i 38 lande, deriblandt Danmark. Udstillingen blev i 2003 optaget på Unesco’s liste over verdens kulturarv – som den eneste udstilling i historien.

Men det er Edwards Steichens egne fotos, der er det primære på denne udstilling, og det er en fornøjelse at følge hans udvikling og evigt eksperimende tilgang til at arbejde med lys, skygge og farver. Måske har han ikke sat livet på spil på samme måde som pressefotograferne på Tahrir-pladsen, men Steichen har et helt liv udforsket og fornyet fotografiets muligheder. En fint tilrettelagt udstilling, der absolut er værd at se.

Portræt af Greta Garbo, 1928. Edward Steichen fotograferede Garbo flere gange i løbet af karrieren. Blandt de øvrige portrætterede kendisser på Det nationale Fotomuseums udstilling ses Martha Graham, Charles Chaplin, W.C. Fields og Winston Churchill. Foto: Edward Steichen.

 

Edward Steichens portræt af skuespilleren Loretta Young, 1930. Lyssætningen er næsten som i en tidlig tysk ekspressionistisk film. Foto: Edward Steichen.

 

Edward Steichen: “Torso, Paris”, 1902. I alt fire fotos af nøgenmodeller fra Steichens tidlige piktoralistiske periode vises på udstillingen. Foto: Edward Steichen/Det Kongelige Bibliotek.

 

World Press Photo
Pressen, JP/Politikens Hus, Rådhuspladsen 37, Kbh. V.
Til 31. oktober.
Vises fra november i bl.a. London. Se hele udstillingskalenderen på worldpressphoto.org

Edward Steichen
Det Nationale Fotomuseum, Diamanten, Søren Kierkegaards Plads 1, Kbh.
Til 9. februar 2013.
Se mere på www.kb.dk

Fine, forskellige anmeldelser!

Anmeldelser_181012

Hele to fine – og væsensforskellige – anmeldelser landede på mit bord i dag. Den seneste uge har det ellers været Lisbeth, vi har set på tryk mange steder, på grund af 60-års fødselsdagen, men i dag fik jeg lov at være med igen.

Udstillingen Fifty/Fifty i Silkeborg
Under rubrikken “Den alsidige kunstner” anmelder Lars Svanholm i Kunstavisen nr. 09/2012 min udstilling på Kunstcentret Silkeborg Bad. Svanholm synes, Langsalen klæder mit “mangefacetterede kunstneriske udtryk og metode” (det ER også en smuk sal med lysindfald fra to sider, så det var en ren fornøjelse at vælge den) – og bemærker desuden, at det er de store malerier, der fungerer mest overbevisende, og: “faktisk besidder nogle af de ældste værker så meget friskhed, at man bliver forbløffet over, at de fungerer på lige fod med arbejder af nyere dato”. Tak for dét, Lars, netop den iagttagelse er jeg glad for. Det var nemlig lidt af et eksperiment at lave en udstilling, der i tid spænder over 25 år, og forløbet er nok tydeligst i de store malerier, der for en gangs skyld er i overtal i forhold til de små collager. Udstillingen er ikke retrospektiv som sådan, men det var vigtigt for mig at få trukket tråde helt tilbage til nær begyndelsen, også for at afspejle det indhold der er i min bog Pages of a Non-Existent Diary, der udkom samtidig med udstillngsforberedelserne.

Boganmeldelse – med særligt fokus
Netop bogen Pages of a … er emnet for den anden anmeldelse. Dorte Baggenæs har i Billedpædagogisk Tidsskrift nr. 3, oktober 2012 en helt særlig gruppe læsere – bladet udgives nemlig af Danmarks Billedkunstlærere. Derfor er vinklen målrettet dem og ikke mindst, hvordan de kan inspireres til at bruge Pages of a … i undervisningen.

Det ser hun – hurtigt, ovenikøbet! – i hvert fald tre muligheder for, og bruger tre store afsnit til at beskrive hvorfor: Det første er en opfordring til at bruge Formen – dvs det at lave ens egen, personlige dagbog, som ikke er en dagbog – og så alligevel. Det andet er Collagen som teknik – og som udgangspunkt for en diskussion i fx 8. klasse: “Vis collagerne frem og få en seriøs samtale om formen. Den kan godt være stram”, skriver Dorte Baggenæs blandt andet. Tredje afsnit er et konkret dyk ned i min serie Papkasse-pin-ups – små collager med et muntert, små-erotisk udgangspunkt. Ikke for at man direkte skal kopiere, men: “lade sig inspirere, det skal man. Og jeg ved godt, hvad jeg ville lade tilflyde en flok store elever: Papkasse-pin-ups. […] Det er billigt, det er anderledes, det er frækt, det er debat”.

Det er rigtig godt set, at min meget personlige “livshistorie” kan bruges også på denne måde. Måske går ét af mine erklærede ønsker og mål med Pages of a … dermed i opfyldelse: At bogen bliver til glæde og inspiration for andre. Dorte ser mig nærmest som en “huskunstner uden at være til stede” – men det handler altså bare om en opringning, så er jeg der!

Tak til Lars og Dorte for de gode ord i dag.

Kunstavisen kan bestilles i abonnement på kunstavisen.dk
Billedpædagogisk Tidsskrift kan bestilles på danmarksbilledkunstlaerere.dk

Pages of a … kan købes på pryds.com/bestil
Se mere om udstillingenpryds.com/silkeborg

SNDS and SND workshops 2012

With just a fortnight between them, SNDS and SND hosted their annual workshop and seminar. The Scandinavian one – “SPACE_2012” – in Copenhagen, and the international one in Cleveland, SNDCLE. Both featured international renowned speakers and the presentation of the awards for best news design in, respectively, Scandinavia and the World. We will be covering both in the next issue of SNDS Magazine, out early December. If you have any input from either of these workshops you would like to share in print in a glossy magazine, please let me know – I’m collecting everything from great photos and crazy discoveries to clever quotes and your favourite speaker session (and why was it?). Please send me an email at pryds@mac.com

Many attendees tweeted and posted images and during the conferences (try hashtags #space2012 and #sndcle). From Cleveland, the best coverage was probably delivered by Svenåke Boström, who blogged from the conference at bostromsblogg.wordpress.com – with a few photos of mine 🙂

The image below is the basic screen of the award show in Copenhagen – blown up on the most wonderful (and biggest) screen I have ever seen, in the Black Diamond.

Best of Scandinavian News Design 2012

Fifty/Fifty i Silkeborg er åbnet

Så er udstillingen Fifty/Fifty åbnet i KunstCentret Silkeborg Bad! Det er nok den reneste og største udstilling af mine malerier jeg hidtil har vist – i hvert fald i ét rum. Fifty/Fifty - udstillingens plakatDe knap 200 kvadratmeter i Langsalen i Kurbygningen – KunstCentrets hovedbygning – er nu fyldt med store malerier og mindre collager. På gulvene har vi placeret tre montrer med eksempler på magasindesign, skriftdesign samt bøger/kataloger – alt sammen udvalgt for at vise den anden side af mit arbejde, den “brugsgrafiske”. Fælles for de grafiske eksempler er at der er en reference til malerierne/collagerne – enten fordi der er benyttet maleriske effekter eller teknikker i illustrationerne, eller fordi der har fundet en afsmitning sted fra billedkunsten til det grafiske. Det tydeligste eksempel på dét er nok i eksemplerne på skriftdesign – hvor flere af mine håndtegnede skrifttyper har direkte afsæt i bogstaver brugt i collagerne.

Det har været en utrolig positiv oplevelse at bygge udstillingen op – alle på Silkeborg Bad har været både hjælpsomme, effektive og utroligt imødekommende og søde i de fire dage vi har været gæster i huset. Både Lisbeth og jeg har følt det som en utrolig luksus at være på besøg. Tak til jer for det!

Herunder er nogle enkelte billeder fra udstillingen – som er åben til og med lørdag den 2. december.

Læs meget mere om udstillingen på www.pryds.com/silkeborg

“Det Svenske E”, på væggen til højre, er et af de nyeste værker på udstillingen. Det har fået titel efter en bogstav-kliché, som min ældste datter Eva Lone har fundet til mig i Sverige, og som er limet fast på lærredet.

Malerierne “Sales Force” og “Simone Does Her Hair” – samt en montre med bøger og kataloger.

I montren med bøger og kataloger anes i midten min bog”Pages of a Non-Existent Diary” der naturligvis kan købes i Silkeborg Bads fine butik, lige under udstillingen. Hvis ikke du har mulighed for at tage til Silkeborg kan den også købes her: pryds.com/pages

Fire malerier/collager i formatet 40×30 cm.

Lisbeth holder åbningstalen foran “Det Svenske E”. Foto: Eva Lone Tolstrup Pryds.

Foto: Eva Lone Tolstrup PrydsMasser af gode venner kom til ferniseringen – også langvejs fra. Her er det Claus og Jette, der tog turen fra Odder til Silkeborg, som får sig en snak med Lisbeth … Foto: Eva Lone Tolstrup Pryds.

“Den parfumerede afdeling” døbte Lisbeth hurtigt dette hjørne, hvor farverne spænder over lyserød, pastelgul og lilla. Afgrænset af dyb bordeaux-røde billeder til højre og det dybsorte til venstre.

Det store maleri “Gul Mur” er både det største og det ældste værk på udstillingen – fra 1987. Dvs der er 25 år mellem det og de nyeste på udstillingen – dels et par store malerier og fire mindre, alle malet i år. Bag skillevæggen med “Gul Mur” gemmer sig 12 specielle udstillingsplakater samt en fladskærm der viser tre små diasshows med fotos fra tidligere udstillingsprojekter.

Magasiner har jeg jo arbejdet med i mange år – i montren ses eksempler på forsider og opslag fra de tre jeg lige nu er involveret i produktionen og tilrettelægningen af: Berlingske Business Magasin (art director); SNDS Magazine (chefredaktør og art director); samt Håndarbejde Nu (art director). Desuden et enkelt opslag (“Six Simple Tricks to Keep Your Pencil Sharp”) udført til det amerikanske “Design Magazine”, udgivet af SND. I baggrunden “Venezia Viva” og “609-610”.

En af montrene viser udviklingen fra skitse til færdig font – eksemplificeret ved de tre skrifter TolleOne, FaceFont og Katalog. Alle tre (og mine andre skrifttyper) kan købes til installation på din computer fra fx myfonts.com, Agfa Monotype eller ITC Fonts. Find direkte links til fontene på pryds.com/type

Et kig gennem udstillingen. Helt nede for enden det næsten sorte maleri “H+T” – en slags hyldest til Antoni Tàpies, næsten fra før jeg vidste han eksisterede …

I den ene ende af langsalen er et lille hjørne med en skærm, hvor der i sløjfe kører tre små filmstumper – dels fra to tidligere udstillinger, dels en skrapt redigeret sekvens med mine collager fra serien “Girls! Girls! Girls!”. Her kan man hvile fødderne og lade billederne flyde forbi.


Plakatvæggen – eksempler på udstillingsplakater fra de helt tidlige forsøg med fire forskellige papirkvaliteter syet sammen og håndtrykt silketryk, til de nyere design til farveprinteren.

I den ene af tre grafiske montrer ses eksempler på bog- og katalogdesign – også her er udvalget fra 25 års produktion foretaget med fokus på en eller anden form for “kunstnerisk” udtryk i bogen eller kataloget.