Hjem » Blog

Mørk og manisk – og så ikke et ord om Twin Peaks

“Do You Want to Know What I Really Think?” – Hjemmet er i David Lynch’s verden det mest utrygge sted at opholde sig, når manden har en kniv i hånden og er klar til at bruge den. Foto © David Lynch.

 

Instruktør og billedkunstner David Lynch udstiller i Kunstforeningen Gl. Strand i København. Det er ikke for sarte sjæle.

Af Lars Pryds | Fra Kunstavisen nr. 10/2010, p.7.

For tiden læser jeg Patricia Cornwell. Hendes romanhelt, Kay Scarpetta, er Chief Medical Examiner og obducerer mordofre, der har fået skåret ben og arme af, er blevet mishandlet på anden vis eller smittet med virusbakterier og efterladt i øde landskaber. Hovedpersonerne i David Lynch’s univers kunne være Scarpettas cases, før de lander på obduktionsbordet: forvrængede menneskekroppe i tomme rum, afklædte og forladte, skildret lige før forbrydelsen sker, eller i sekundet efter det pistolskud, der tager livet fra dem. Ikke noget behageligt syn.

Billederne er uhyggelige og kryber ind i hovedet på os som maddiker på et lig i forrådnelse. De er fysisk pågående – med kraftige lag maling, påklæbede objekter som plastre, dukker og trægrene. På et enkelt er syv glasøjne presset ned i materialet, i grænseområdet mellem maleri og skulptur.

I fem store billeder, vel udstillingens væsentligste, danner gigantiske farveprint bund for de ubehagelige handlingsforløb. Rigtige tøjstykker (skjorte, bukser etc.) er limet på kroppe, der er groft modelleret op i “et fantastisk materiale, med en hemmelig opskrift”, som Lynch har beskrevet det. I et enkelt værk, “Pete Goes to his Girlfriend’s House”, er huset bygget op som et relief i pap, og tableauet minder om en teaterscene, hvor de forfærdeligste ting kan ske.

Tre etager – tre udstillinger
Udstillingen er velstruktureret – på første sal vises de store malerier; på anden sal sort-hvide litografier og tuschtegninger; på tredje sal skitser, fotos samt eksempler på David Lynch’s tidlige eksperimenter med kortfilm og animerede film. Denne opdeling giver forskelligartede oplevelser, hvilket forstærkes af det pusterum man får ved at bevæge sig fra den ene etage til den næste – man træder ind i en ny udstilling på hver etage.


Læs også: Kienholz ud af mørket


De store billeder er umiddelbart imponerende, men har man sans for det mindre format, er der stærke motiver i mange af Lynch’s sorthvide tegninger. Her er dramaerne koncentrerede, og de naivt skitserede menneskefigurer er næsten mere intense og uhyggelige end i de store, voldsomt udpenslede varianter. Ikke mindst på grund af farveholdningen, der snarere end sort-hvid er sort-grå. Litografierne i serien “The Paris Suite” er overraskende dekorative, og ligner mest et forsøg på at omsætte de små skitser på gule post-it blokke, der vises ovenpå, til salgbar grafik – men nerven og farligheden er forsvundet. Måske er det grunden til, at denne serie ikke er vist i det omfangsrige katalog, der ledsager udstillingen.

Foto, film og servietter
På tredje sal vises udover kortfilmene to værkgrupper: serien “Distorted Nudes” fra 2004 – gamle erotiske fotografier, som Lynch har manipuleret digitalt – med en obduktionslæges præcision, men også som var det skildringen af en voldsforbryders absurde fantasi. Desuden ca. 500 små tegninger på servietter, post-it blokke og lignende. Næsten manisk, forestiller man sig, har Lynch tegnet, når ideen har meldt sig. De mange tegninger er uden dato eller titel, men giver et sjældent indblik i en kunstners arbejdsmetode.

Hvad det egentlig er der forgår – på billederne og inden i David Lynch – skal der nok en obduktionslæge af Kay Scarpetta’s kaliber til for at blotlægge. Men det er en dybt fascinerende tur ind i instruktørens billedkunstneriske univers, Kunstforeningen Gl Strand giver os mulighed for på denne flotte udstilling. Med andre ord: SE DEN, og sæt god tid af til det. Rigtig ond fornøjelse!

David Lynch: The Air is on Fire
Kunstforeningen Gl Strand

Gl. Strand 48, København
www.glstrand.dk
Til 16. januar 2011

 

“Pete Goes to his Girlfriend’s House” – Drama mellem kærestefolk: det ender galt. Pete har i hvert fald pistolen fremme og har taget sit dødningehoved på. Foto © David Lynch

 

Uden titel, tegning på papir, 7,6 x 7,6 cm – I det lille format er David Lynch’s tegninger enkle og intense. Her er papiret fra en gul post-it blok. Collection of the Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris. Foto © David Lynch

Monumental og modig

Et af Anselm Kiefers helt nye malerier, det monumentale landskabsbillede “Den sovende i dalen”, 2010. Olie, emulsion, akryl, shellak på lærred, 190 x 560 cm. Foto: Charles Duprat


Det er en både omfattende, varieret og flot præsentation af Anselm Kiefers værk, Louisiana viser frem til den 9. januar.

 

Af Lars Pryds | Fra Kunstavisen nr. 9/2010, p.17

Den tyske kunstner Anselm Kiefer har indtaget hele museets sydfløj, og udstillingen viser værker fra de seneste 40 år. Der er ikke tale om en kronologisk, retrospektiv fremvisning, som dækker alle hjørner af Kiefers arbejde. I stedet har man koncentreret ophængningen om en række velvalgte nedslag i kunstnerens værk.

Historiemaleri
Tre landskabsmalerier fra 2010 åbner udstillingen i det første rum – alle enorme og pågående, stoflige med tykke lag af maling, shellak og gips. Det gennemgående motiv – et landskab der mest ligner en mark med plovfurer, med perspektivisk forsvindingspunkt i den højtliggende horisontlinje – er næsten til at træde op på og ind i. I udstillingens katalog stilles spørgsmålet, om de tomme landskaber i virkeligheden er en slags historiemaleri – men blottet for mennesker og genkendelige begivenheder.

Svaret gives ikke, men sikkert er det, at Kiefer er en kunstner, der er påvirket af historien, naturligvis i særlig grad den tyske, med rødder tilbage til romantikken. Som barn af efterkrigstiden (Kiefer er født i 1945) har han oplevet og forholdt sig til eftervirkningerne af nazismen og til den tyske identitet, der udviklede sig i kølvandet på anden verdenskrig.

For eksempel vises på øverste etage – i øvrigt for første gang i Skandinavien – serien “Heroische Sinnbilder”. De otte malerier udgør Kiefers afgangsprojekt fra kunstakademiet i Karlsruhe og er malet i 1969-70. Den gennemgående figur, placeret i otte forskellige landskaber, er en uniformeret mand (tydeligvis den unge Kiefer selv), der hæver armen i den forhadte nazistiske hilsen. Allerede her, ved starten af det, der skulle blive en af de mest betydningsfulde tyske kunstnerkarrierer i det tyvende århundrede, trækker Kiefer de dunkle sider af historien ned over sig selv og bruger dem i sine værker.

At kende sit land
“For at kende sig selv, må man kende sit land, kende sin historie,” siger Kiefer om årene, hvor disse malerier blev til. “Det var fuldstændigt normalt, når jeg i begyndelsen af min kunstneriske karriere spurgte til, hvad der var sket i fortiden. (…) Jeg følte et behov for at genopvække erindringer, ikke for at skabe politiske forandringer, men for at forandre mig selv”.

Den store bemalede collage “Wege der Weltweisheit: Die Hermannsschlacht” fra 1988-90 hænger på trappen, som en slags bindeled mellem den unge Kiefer og salene med de nyere værker. Collagen består af portrætter, udført som træsnit efter forlæg i en bog fra 1937 med afbildninger af store “tyske stridsmænd og pionerer gennem 2000 år”. I Kiefers version bliver der sat spørgsmålstegn ved den forherligelse, der var tænkt som en velordnet legitimering af nationalsocialismen. Hos Kiefer optræder de tyske “helte” i en ny, kaotisk sammenhæng.

Denne collage er et vigtig værk i Louisianas samling. Yderligere fire værker på udstillingen er museets egne og har tidligere været vist i forskellige sammenhænge: skulpturen “Jason” samt tre store malerier, der er ophængt i det midterste, højloftede rum. Her får man det mest fortættede indtryk af Kiefers måde at arbejde med stoflighed og materialer – hans brug af bly, strå, solsikkekerner, stof, slangeskind og andet, der integreres i de monumentale lærreder – og man kan her, som i de tre nye landskabsmalerier, sanse kunstneren uden at kende ret meget til hans eller Tysklands historie.

Største i Skandinavien
En kunstkyndig bekendt sagde forleden: “Jeg ku’ egentlig bedre li’ Kiefer før jeg begyndte at læse om ham”. Kiefers historiesyn og historiebrug er dog hele grundlaget for hans arbejde, men måske er det netop det, der kendetegner en stor kunstner: at man kan opleve hans værk på flere måder, på flere planer. Og det er der rigtig gode muligheder for på Louisiana lige nu.

Udstillingen er den første større visning af Kiefers værk i Skandinavien. I alt 87 værker udstilles; udover maleri og skulptur en serie mindre arbejder på papir og foto, samt et pænt stort udvalg af Kiefers bøger, som er helt unikke. Her eksperimenteres utvunget – men kontrolleret – med materialer og motiver. Kiefers brug af både fotografier, (håndskrevne) ord, fysiske genstande som fx. en saks, strå, sand eller visne blomster er om ikke direkte skitser så dog en slags forarbejder, mere eller mindre tolkbare, til den stoflighed, der slog igennem i de store malerier i 1980’erne, og som blev en så stærk og karakteristisk del af hans udtryk helt frem til i dag.

Anselm Kiefer
Louisiana

Gl. Strandvej 13, Humlebæk
www.louisiana.dk
Til 9. januar 2011

 

“Himmelstigen”, 1990-91. Maleriet med den kraftige materialebrug er udlånt af Astrup Fearnley Collection, Oslo, Norge, og urdøfrt i emulsion, shellak, bly, aske, ituslået keramik og glas, hør og slangeskind på lærred, 330 x 370 cm. Foto: Astrup Fearnley Coll.

 

Historien gentager sig: Et motiv fra akademitiden er bearbejdet 30 år senere, her dog uden nazi-hilsen. “Heroische Sinnbilder”, 1969/2000. Foto: Galerie Thaddaeus Ropac, Paris/Salzburg.

 

Brasilien set gennem Bob Dylans briller


En politiker, der har allieret sig med en topløs danser for at få opmærksomhed. Et utænkeligt scenario i Europa, men ikke i Bob Dylans Brasilien. (121,9 x 91,4 cm.) Foto: SMK Foto.

Statens Museum for Kunst viser frem til januar 2011 40 Bob Dylan-malerier, som den legendariske musiker har færdiggjort specielt til denne danske verdenspremiere. Read more

Krigen mod krigen fylder 3 år


En lang række soldater, svært bevæbnede og i fuld kampuniform, har taget opstilling ud mod gaden. En tank på larvefødder retter sit kanonløb mod os lige i øjenhøjde. Indenfor er der soldater i alle hjørner og kroge, alle væggene og selv brændeovnen er svært bevogtet. Heldigvis er alle soldaterne ca. 2 cm høje og skrigende lyserøde, så det er nemt at føle sig tryg i stedet for bekymret over det massive våbenopbud. PINK ARMY har indtaget Galleri Stald.  Read more